Mentalt sterk

Hva er Mentalt Sterk?
For å støtte elevers skolemestring, mental helse og velvære, har Peak Point AS utviklet et tiltak kalt “Mentalt Sterk”. Dette programmet skal hjelpe elever med å navigere i utfordringene knyttet til skolepress, stresshåndtering, og å bygge en sterk mental og emosjonell grunnmur. “Mentalt Sterk” er designet for å fremme en sunn tilnærming til læring og personlig utvikling, med fokus på velvære som en integrert del av skoleerfaringen.
Hvem er det for?

Tiltaket er rettet mot elever som står overfor utfordringer i skolemiljøet, samt skoler som ønsker å styrke sin praksis rundt inkludering og mangfold

Hvorfor velge Back on Track?
“Mangfoldsbroen” skiller seg ut med sin helhetlige tilnærming som ikke bare adresserer individuelle utfordringer, men også arbeider for å forbedre skolens kultur rundt inkludering og mangfold. Vårt program er basert på nyeste forskning og beste praksis, og leveres av et team av dedikerte fagpersoner.
Metode
  • Mentalt Sterk introduserer elever til viktigheten av mental helse og velvære som en grunnleggende del av deres utdanningsreise. Programmet starter med å bryte ned stigmaet rundt mental helse og fremmer en åpen dialog om emnet

  • Bygg Resilliens: “Mentalt Sterk” fokuserer på å bygge resiliens hos elever gjennom workshops og aktiviteter som styrker deres evne til å møte og overvinne utfordringer. Dette inkluderer å utvikle positive tankemønstre, sette realistiske mål, og lære å se feil og tilbakeslag som læringsmuligheter.

  • Fremme positivt selvbilde: Programmet legger vekt på utvikling av et positivt selvbilde og selvtillit gjennom selvrefleksjon og gruppediskusjoner. Elever oppmuntres til å anerkjenne sine styrker og arbeide med områder for vekst i et støttende miljø

  • Verktøy for stresshåndtering: Vi tilbyr praktiske verktøy og teknikker for stresshåndtering og avslapning, inkludert mindfulness, pusteøvelser, og tidsstyringsteknikker. Disse verktøyene er designet for å hjelpe elever med å håndtere skolepress og eksamensstress mer effektivt.